تبلیغات
وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - چگونه با محیط خوابگاه انطباق پیدا کنیم؟

وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

شنبه 21 آبان 1390

چگونه با محیط خوابگاه انطباق پیدا کنیم؟

نویسنده: admin   طبقه بندی: روانشناسی، 

چگونه با محیط خوابگاه انطباق پیدا کنیم؟

 

دانشجوی عزیز سلام حال که در خوابگاه دانشجویی ساکن شده اید باید به این نکته توجه کنید که در اینجا افرادی با سلائق و ویژگی های اجتماعی و فردی متفاوت دور هم گرد آمده اند .امکانات و فضاهای زندگی خوابگاه از قبل تعیین شده و عمدتاً محدود هستند. بنابراین امکان یک زندگی مستقل برای شما فراهم نیست . 

از سویی دیگر جهت بهره مندی از زندگی بهتر و بالاتر بردن سطح تحصیلی خود نیازمند برخورداری از سطح مطلوبی از سلامتی هستید .

در این ویژه نامه سعی کرده ایم با ارائه راهکارهای ساده اما موثر به شما در جهت بهره مندی از زندگی بهتر یاری رسانیم...

 


 سلامت اجتماعی :

سلامت اجتماعی شامل زندگی سازگار با سایر انسانها و ایجاد روابط موثر و مثبت با یکدیگر است .

اگر وضعیت زندگی شما در خوابگاه رضایت بخش نباشد ، تجارب دانشگاهی شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به تبع آن دچار افت تحصیلی میشوید .(همین دلیل ضرورت سازش و مشارکت شما را در زندگی خوابگاهی اقتضا می کند) .

لازم  نیست هم اتاقی شما از دوستان صمیمی شما باشد .آنچه بیشتر ضرورت دارد این است که شما یکدیگر را درک کنید و به هم احترام بگذارید.

بهتر است مسائل کوچک را قبل از اینکه به دیگران انتقال بدهید در بین خود حل و فصل نمایید .اگر موضوعی شما را ناراحت می کند بهتر است از آغاز هم اتاقیتان از آن آگاهی پیدا کند . مطمئن باشید هیچکدام از هم اتاقی های شما فکر خوان نیستند .بیشتر هم اتاقی های شما از نقاط جغرافیایی مختلف    می آیند.چشم داشتهای خود و انتظارات خود را برای آنها بیان کنید و متقابلاً به صحبت های هم اتاقی های خود نیز گوش دهید. به یکدیگر اجازه دهید که ایده ها ، عقاید و پیشنهادات خود را بیان نمایید.

تمایل به سازش داشته باشید .شما نمیتوانید همیشه به شیوه مورد علاقه خود رفتار نمایید، اگر شما انعطاف پذیر باشید شانس بیشتری وجود دارد که هم اتاقی های شما نیز اینچنین باشند .

اگر شما قادر به پیدا کردن یک راه مشترک برای مشکل خویش نیستید بهتر است از خدمات دفتر مشاوره دانشگاه کمک بگیرید.

 

از فضای خود یک خانه بسازید

از امکانات مشترک برای تزیین اتاق استفاده کنید ، یک قالیچه کوچک میتواند نمونه ای از این کار باشد .این مساله باعث میشود شما احساس مشترکی در مورد اتاقتان پیدا نمایید.

اگر اثاثیه اتاق شما فقط توسط دانشگاه تامین میشود قطعاً این اتاق فاقد جاذبه لازم برای شما خواهد بودبرای اینکه اتاق شما احساس در خانه بودن را برای شما تداعی کند بخشی از وقتتان را برای خرید همراه با هم اتاقیتان از بیرون صرف کنید .

چند پوستر و نقشه برای دیوار اتاق تهیه کنید .دکوراسیون داخلی درب اتاق میتواند برای شما جذاب باشد اگر در ابتدا برای خانواده و خانه خود احساس دلتنگی می کنید بهتر است از تصاویر و کارهای خانگی و هنری در اتاق استفاده  کنید .گرد آوری یک آلبوم عکس مشترک میتواند یک فعالیت جالب باشد.

 

سلامت روان  

سلامت روانی توانایی ما را در درک واقعیت آنگونه که هست ، پاسخ دادن به چالشهای آن و در پیش گرفتن تدابیر خردمندانه برای زندگی بهتر توصیف میکند.

فردی که از سلامت روانی برخوردار است برآن نیست که از تعارضات و فشارها ی روانی زندگیش فرار کند بلکه به دنبال آن است که با واکنشهای مناسب خود نسبت به این مسائل آنها را بشناسد ، بپذیرد و بر آنها چیره شود .به طوری که امکان تداوم زندگی سالم وجود داشته باشد.

 

برای رسیدن به سلامت روانی میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید  

احساسات خود را بشناسید و بیان کنید، احساسات سرکوب شده در درون انسان انباشته می شود و به صورت خشم یا افسردگی نمایان میگردد. 

دیدگاهی مثبت و خوشبین اتخاذ کنید ، بدون انکار احساسات خشم و غم سعی کنید جنبه های مثبت یک موضوع را هم ببینید.

با دیگران تعامل داشته باشید ، هر گاه تجارب زندگی خود را در محدوده شخصی خودتان حبس کنید محدود باقی  می مانید.  بهتر است با دوستانی که می توانید به آنها اعتماد کنید روابط دوستانه و صمیمی برقرار کنید.

 

استرس

دانشجو بودن به صورت نیمه وقت یا پاره وقت در اوایل 20 سالگی ممکن است استرس زا باشد .شما ممکن است به منظور یافتن شغلی مناسب برای تامین مایحتاج زندگی در کنار ادامه تحصیل تحت فشار باشید ، گذراندن یک واحد درسی مشکل ، برآوردن انتظارات پدر و مادر و دیگران ، کنار آمدن با یک هم اتاقی و مشغله های زیاد ممکن است شما را به استرس دچار کند . شما که در خوابگاه زندگی میکنید.امکان داشتن یک زندگی خصوصی برایتان کم است .

زندگی مشترک با دیگران قدری استرس زا است . نگرانی از اینکه وضعیت شغلی بعد از فارغ التحصیلی چگونه خواهد بود نیز از جمله عوامل قابل ذکر است .امتحانات ، بیماریهای جسمی و .... از دیگر عوامل استرس زا می باشد .

برای مقابله با این استرس ها و افزایش کارایی خود می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید.

با تلاش استرس را عقب برانید ، حتی زمانی که مشغله زیاد دارید و وقتتان پر است در هفته چند بار و هر مرتبه 20 تا 30 دقیقه به ورزش ، دویدن و شنا اختصاص دهید . بعضی از محققان ورزش را کامل ترین پادتن برای استرس نامیده اند.

در تعهدات و برنامه های خود تجدید نظر کنید و اگر لازم باشد آنها را کاهش دهید.ارزیابی کنید که چه کارهایی را باید انجام دهید.میان کار و تفریح خود توازن ایجاد کنید .قبل از پاسخ دادن به افراد کمی هم به خودتان فکر کنید . 

پس از مطالعه و فعالیت به موسیقی آرام بخش گوش دهید. 

از برنامه های کاهش استرس و خدمات دفتر مشاوره دانشگاه بهره بگیرید.

 

توجه به معنویات  

جزء اساسی سلامتی روحی ، اعتقاد به معنا داشتن زندگی ، نظم حاکم بر جهان و قدرتی برتر است که به زندگی فرد مفهومی ژرفتر می بخشد . پرورش روح ، به هر روشی که انجام پذیرد نتیجه اش فرا رفتن از رنجهای انسان است .

ارتباط با خالق برتر از طریق عبادات و آئینها و مراسم به زندگی فرد معنای تازه می بخشد.

افراد سالم از نظر روحی اهدافی اساسی در زندگی دارند ، آنها آموخته اند که چگونه عشق ، شادی ، آرامش و غنا را احساس کنند و به خود و دیگران برای دستیابی به ظرفیتهایشان یاری رسانند.

 

سلامت جسمانی  

سلامت جسمانی شما از فاکتورهای زیادی تاثیر میگیرد . غذایی که میخورید ، هوایی که تنفس میکنید ، وقایعی که برایتان اتفاق می افتد از جمله این فاکتورهاست .اما آنچه به صورت خاص و بیش از هر چیزی در سلامت جسمانی تاثیر دارد حفظ رفتارهای درست و تغییر عادات و رفتارهای نامناسب است .

عادات نامناسب در غذا خوردن باعث ایجاد سو هاضمه ، اختلالات جسمی ، چاقی و بیماریهای قلبی می شود .مصرف مواد مخدر منجر به گوشه گیری اجتماعی ، از دست دادن کار ، اضطراب و بیماری قلبی می شود .مراقبتهای پزشکی ناکافی که به تشدید بیماری و مستعد شدن جهت ابتلا به دیگر بیماریها منجر می شود . بی مبالاتی در زمینه بهداشت فردی و محیط از جمله عادات غیر بهداشتی قابل ذکر است .

تغییر در عادات فوق ممکن است زیاد هم آسان نباشد زیرا تحقق این موضوع به معنای گام نهادن به فراسوی آن چیزی است که تا کنون ایمن و آسان می نموده است . به عنوان مثال شما تا کنون سیگار را به عنوان سلاحی جهت فائق آمدن بر استرس ، ناکامی و افسردگی به کار می برده اید حال که به نا کارآمدی سلاح فوق واقف شده اید و دام گسترده وابستگی به نیکوتین را پیش روی خود می بینید ، علاوه بر آن از صدها بیماری ناشی از دود سیگار اطلاع پیدا کرده اید ، ممکن است وقت آن رسیده باشد که در جهت تغییر این عادت ناپسند گام اساسی بر دارید. این اقدام ممکن است به تازگی تحقق نپذیرد . همچنانکه ثابت شده است 40 تا 80 درصد افرادی که در صدد ترک عادات نا مناسب هستند طی 6-8 هفته اول بار دیگر به رفتارهای نا سالم گذشته برگشته اند. قبل از هر چیز شما باید درک درستی از عواملی که رفتارهای انسان را شکل می دهد داشته باشید و با اراده قاطع در سلامت خویش بکوشید .

 

نکات حائز اهمیت در زمینه های بهداشت فردی و بهداشت محیط خوابگاه

تنظیف و پاکیزه سازی اتاقها به صورت مرتب انجام پذیرد و از تجمع اشیاء زائد و دور از استفاده در محیط خوابگاه اجتناب گردد . 

شستشوی پتوها ، ملحفه ها و وسایلی که با پوست شما در تماس است اهمیت دارد. استفاده مشترک افراد در هنگام نشستن و دراز کشیدن روی تختها امکان انتقال بیماریهای قارچی و پوستی را افزایش می دهد.جهت خشک کردن وسایل ، نور خورشید به دلیل برخورداری از اشعه ماوراء بنفش ضد عفونی کننده مناسبی است . 

یخچالها درست مورد استفاده قرار گیرد ، از تلنبار کردن مواد غذایی در حجم زیاد در یخچال پرهیز کنید .یخچالها را مرتب بازبینی کنید و پاکیزه گردانید.

بلافاصله بعد از مصرف غذا نسبت به شستشوی ظروف اقدام نمایید و از تلنبار کردن آنها در فضای اتاق یا اشپزخانه خودداری کنید .حداقل فایده این کار نیاز کمتر به آب و مواد شوینده است .همچنین باعث جلوگیری از تجمع و رشد میکروب روی ظروف و کاهش سوسک وحشرات در محیط زندگی است . 

ظرفشویی ها را بلافاصله بعد از شستشویی ظروف تمیز کنید .جلوگیری از تجمع مواد غذایی خصوصاً چربی و عدم گرفتگی مداوم سینک ظرفشویی از فواید این کار است . 

بعد از استحمام یا اصلاح صورت در روشویی ها ، زائداتی همچون تیغ را در محوطه رها نکنید.

چنانچه می خواهید از سوپر مارکتها و مغازه ها مواد غذایی تهیه کنید ، مواد غذایی با بسته بندی سالم با مد نظر قرار دادن تاریخ تولید و انقضاء و نیز پروانه ساخت تهیه فرمایید .

چنانچه قصد تهیه مواد غذایی خانگی دارید خودتان اقدام به اینکار کنید ، چون متصدیان مراکز تهیه و توزیع این مواد ممکن است در رعایت اصول بهداشتی دقت کافی نداشته باشند.

مواد غذایی پخته شده و آماده مصرف را به مدت زیاد در فضای اتاق نگهداری نکنید. دمای اتاق شرایط مناسب برای تجمع و رشد میکروبها بر روی مواد غذایی را فراهم میکند .دمای مناسب جهت نگهداری غذا کمتر از 4 درجه و یا بالاتر از 60 درجه سانتی گراد است . 

رها کردن زباله در محیط خوابگاه یک حرکت غیر اصولی است .ایجاد و ترویج فرهنگ درست بهداشتی زیست محیطی قبل از همه وظیفه قشر تحصیل کرده است.

از دور ریختن کاغذ ، قوطی های آلومینیومی ، شیشه ای و پلاستیکی بپرهیزید.تمام این مواد قابلیت بازگشت به چرخه تولید و بازیافت را دارند .چنانچه برای این موضوع تمهیداتی در نظر گرفته نشده است ؛ تشویق و ترغیب مسئولین جهت در نظر گرفتن اینگونه موارد از طریق استقبال و رویکرد شما میسر خواهد بود .با توجه به این مسائل علاوه بر فواید زیست محیطی از هدر رفتن بخشی از سرمایه کشور نیز جلوگیری می شود. 

سیگار کشیدن یک عادت فردی و اجتماعی غلط و بیهوده است ، در پذیرش این باور و ترویج آن شک و درنگ نکنیم. 

از هدر دادن آب با استحمامهای طولانی مدت و استفاده نادرست از آب که نسل آینده و امروز را با بحران بی آبی مواجه کرده است خودداری کنید.

در کاهش میزان صدای نامطلوب در محیط خوابگاه کوشا باشید .شاید این حداقل انتظاری است که شما نیز به هنگام استراحت یا مطالعه از دیگر دوستانتان دارید.سر و صدای بیش از حد دشمن نامرئی روابط دوستانه شما با دیگران است.


نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :