تبلیغات
وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - مدیریت و کنترل استرس

وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

دوشنبه 18 مهر 1390

مدیریت و کنترل استرس

نویسنده: مسئول دفتر مشاوره   


مدیریت و کنترل استرس

در واقع استرس جزء  زندگی است، گرچه موجب ناهماهنگی نیز می‌شود. شناخت استرس و  فهمیدن مكانیسم‌های آن، به فرد اجازه رویارویی بهتر یا حداقل سازگاری با آن را می‌دهد. ما هرگز نمی‌توانیم استرس را كاملا از زندگی حذف كنیم و اصلا نباید این كار را بكنیم. تنها كاری كه باید بكنیم، این است كه یاد بگیریم با وجود تمام استرس‌ها خوب و هشیارانه زندگی كنیم.در واقع مشكلات همیشه هستند ولی شما در خود نیرویی می‌بینید كه امكان درست عمل كردن را به شما می‌دهد؛بنابراین دیگر مضطرب، مشوش و نگران نیستید، در عین حال قادرید با وجود احساسات متفاوتی چون شادی، غم، خشم و آرامش زندگی كنید.هدف از مدیریت استرس، برقرارساختن تعادل میان جسم و ذهن است. با برخورداری از طرز تلقی مثبت، شما راه‌های غلبه بر استرس، كاهش و تغییر آن و انعطاف‌پذیری را می‌آموزید.



مــدیریت استــرس در حـقیـقـت به عهده گرفتن تمام مسئولیت‌هاست؛ مسئولیت افكارتان، احساسات و عواطف، برنامه‌ریزی‌ها و محیط اطراف شما و راهی كه تعیین می‌كند چطور با مشكلات خود كنار بیایید.هدف اصلی مدیریت استرس برقراری توازن در زندگی است؛ توازن زمان با كار، روابط، آرامش، استراحت و تفریح؛ اینكه چگونه بتوانیم از زیر بار مشكلات با مهاركردن آنها  سربلند بیرون بیاییم.

 

پرهیز از استرس‌های غیرضروری.

نمی‌توان از تمام استرس‌ها دوری كرد و پرهیز از استرس در مواقعی كه باید مورد توجه قرار بگیرید، نشانه سلامت شما نیست.

ممكن است شما تعجب كنید كه تعدادی از استرس‌ها هستند كه در زندگی روزانه می‌توانید آنها را حذف كنید.

- یاد بگیرید چطور بگویید «نه»: محدودیت‌های خود را بشناسید و به آنها توجه كنید.در زندگی شخصی و كاری خود، هنگامی كه نمی‌توانید، از پذیرفتن مسئولیت‌های اضافی خودداری كنید. وقتی شما بیش از توان خود وظایفی را برعهده می‌گیرید، با سطح بالایی از استرس‌ها مواجه خواهید شد.

- دوری جستن از افراد مضطرب: اگر در زندگی شما كسی وجود دارد كه همیشه باعث بروز اضطراب شما می‌شود اما نمی‌توانید ارتباطتان را كاملا با او قطع كنید، مدت زمانی را كه با او می‌گذرانید، محدود كنید.

- محیط اطراف خود را تحت كنترل درآورید: اگر اخبار شامگاهی گاهی شما را دلواپس و نگران می‌كند، تلویزیون را خاموش كنید.

اگر ماندن در ترافیك باعث بروز تنش در شما می‌شود، زودتر حركت كنید تا دچار این آشفتگی و بی‌نظمی‌ها نشوید.

- از شركت در بحث‌های داغ دوری كنید: اگر شركت در بحث‌های اجتماعی شما را مضطرب و نگران‌ می‌كند، هنگامی كه در موقعیت مطرح شدن اینگونه مباحث با همان افراد قرار گرفتید، یا آنها را از ادامه بحث منصرف كنید یا معذرت‌خواهی كرده و از شركت در بحث بپرهیزید.

- جزئیات برنامه كاری خود را مشخص كنید: جدول برنامه‌ریزی كارهای خود را به قسمت‌های جزئی تجزیه كنید و در آن مسئولیت‌ها و وظایف روزانه خود را مشخص سازید؛ كارهایی را كه حتما باید انجام شود، از آنهایی كه اولویت كمتری دارند، تفكیك كنید.

 

 

جایگزینی موقعیت‌ها.

اگر شما نمی‌توانید از موقعیت‌های استرس‌زا دوری كنید، بكوشید جانشینی برای آنها بیابید.شما می‌توانید شكل مشكلات را با ترسیم‌كردن آنها در آینده تغییر دهید.

- به جای اینكه بر احساسات خود سرپوش بگذارید، آنها را بیان كنید: اگر چیزی یا كسی شما را آزار می‌دهد، با احترام آن را بیان كنید. اگر نتوانید احساسات خود را بیان كنید، رنجش و كدورتی ایجاد خواهد شد كه باقی‌مانده و در موقعیت‌های مشابه دوباره شما را آزار خواهد داد.
- سازش و مصالحه داشته باشید: هنگامی كه شما از كسی درخواست می‌كنید كه رفتارش را تغییر دهد، تمایل دارید كه آن كار را انجام دهد. اگر شما خودتان هم اندكی تغییر كرده و انعطاف به خرج دهید، آنگاه این شانس را خواهید داشت كه با رعایت حد وسط، به شادمانی دست یابید.

- قاطعیت بیشتری داشته باشید: در زندگی هیچ‌گاه عقب‌نشینی نكنید. هرچقدر هم مشكلات در برابر شما قرار بگیرند، در مقابل آنها بایستید  و بر آنها غلبه كنید.

- خود را بهتر مدیریت كنید: كمبود وقت یكی از دلایل بروز استرس است اما با  مدیریت می‌توانید آن را مهار كنید. هنگامی كه شما خیلی كمبود وقت دارید و در عین حال عجله‌تان نیز زیاد است، بسیار سخت است كه بتوانید آرامش خود را حفظ كنید. اما اگر بااراده باشید می‌توانید از اینگونه استرس‌های اغواكننده امتناع كنید.

 

پذیرفتن چیزهایی كه نمی‌توانید تغییر دهید.

بعضی منابع استرس‌زا غیرقابل اجتناب هستند. شما نمی‌توانید از اینگونه استرس‌ها اجتناب كرده یا آنها را تغییر دهید. مسائلی مانند مرگ، عشق، بروز حوادث طبیعی و...

در این موارد، بهترین راه غلبه بر این استرس‌ها آن است كه آنها را همان‌گونه كه هستند بپذیرید. البته ممكن است پذیرفتن آنها بسیار سخت به نظر برسد اما آسان‌تر از آن است كه در مواقعی كه نمی‌توانید چیزی را تغییر دهید به ناسزاگویی بپردازید.

- سعی نكنید چیزهای غیرقابل كنترل را تحت كنترل خود درآورید: در زندگی خیلی چیزها خارج از كنترل ماست، به ویژه رفتار افراد دیگر؛ بنابراین سعی كنید به جای اینكه چیزهای غیرقابل كنترل را تغییر دهید، آنچه را می‌توانید عوض كنید. مثلا می‌توانید افكار خود را بر حل مشكلات متمركز سازید و  آنها را حل كنید.

- در جست‌وجوی فرصت‌ها باشید: حتما شنیده‌اید كه می‌گویند «آنچه ما را نمی‌كشد، ما را قوی‌تر می‌كند». مشكلاتی كه ما را به چالش و مبارزه فرامی‌خوانند، فرصت‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهند كه می‌توانیم به رشد شخصی دست یابیم.

- احساسات‌تان را با یكدیگر در میان بگذارید: صحبت‌كردن با دوست قابل اعتماد یا امیدوارشدن از طریق گفت‌وگو با مشاور بسیار موثر است. بیان آنچه شما فكر می‌كنید، حتی اگر نتواند مشكل را حل كند- جانشینی مناسب برای قرار گرفتن در موقعیت‌های استراس‌زاست.

- بخشیدن را بیاموزید: بپذیرید ما در دنیایی زندگی می‌كنیم كه كامل نیست و مردم هم زیاد اشتباه می‌كنند. اجازه ندهید خشم و رنجش شما را دچار استرس كند. با بخشیدن دیگران، خودتان را از انرژی‌های منفی اطراف رها سازید.

 

با استرس‌ها سازش یابید.

اگر شما نمی‌توانید عوامل استرس‌زا را تغییر دهید، سعی كنید خودتان را تغییر دهید. شما می‌توانید خود را با موقعیت‌های سرشار از اضطراب و نگرانی سازش دهید و با بازسازی احساسات و تحت كنترل درآوردن آنها، انتظارات و طرز تلقی خود را از حوادث تغییر دهید. بنابراین می‌توانید به این موارد توجه كنید:

- تعریف از مشكلات را بازسازی كنید

- دید خود را گسترش بخشید

- اصول، قوانین و استانداردهای خود را تصحیح كنید

- بر نكات مثبت تمركز یابید

- ثبت استرس‌های روزانه

تهیه دفترچه‌ای كه بتوانید در آن منابع استرس روزانه خود را یادداشت كنید، به شما كمك می‌كند تا این منابع را بهتر شناسایی كنید. شما می‌توانید در آن، این موارد را بنویسید:

- چه چیزی باعث بروز استرس در شما می‌شود (اگر مطمئن نیستید، می‌توانید حدس بزنید).

- در این مواقع شما چه احساسی دارید؛ هم از لحاظ جسمانی و فیزیكی و هم احساسی.

- عكس‌العمل شما در این هنگام چه خواهد بود..

- چگونه براسترس خود غلبه می‌كنید یا چگونه احساس شما بهتر خواهد شد.

 

راه‌های برخورد با استرس:

برای غلبه بر استرس و برقراری سلامت، راه‌هایی وجود دارد، اما لازم است كه آنها در شرایط مقتضی تغییر یابند.شما می‌توانید در برخورد با استرس، یا شرایط را تغییر دهید یا عكس‌العمل خود را عوض كنید.هنگامی كه تصمیم می‌گیرید راه‌های غلبه بر استرس را برگزینید این عوامل موثر را درنظر بگیرید: پرهیزكردن و خودداری از استرس، پیداكردن جانشینی برای آن، پذیرفتن شرایط یا سازش حاصل‌كردن با آن.


نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :