تبلیغات
وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - مشاوره تلفنی

وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

شنبه 29 مرداد 1390

مشاوره تلفنی

نویسنده: مسئول دفتر مشاوره   

آشنایی با مشاوره تلفنی

دفتر مشاوره دانشگاه اقدام به راه اندازی خط مشاوره تلفنی نموده است كه از این زمان به بعد می توانید مسایل و مشكلاتی را كه به صورت حضوری امكان بیان آنها وجود ندارد به صورت تلفنی با مشاورین در میان بگذارید.

اهداف مراكز مشاوره تلفنی:

1- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق ارائه خدمات، اطلاعات، توصیه‌ها و آگاهی لازم به تماس‌گیرنده.

2- كمك به تماس‌گیرنده برای شناخت مشكل، بررسی و تجزیه و تحلیل آن و همچنین تصمیم گیری و انتخاب راه‌ حل‌های مناسب.

3- كمك به تماس ‌گیرنده برای شناخت توانایی‌ها، پذیرش و تغییر واقعیت‌ها و كاهش ، یا رفع مشكلات.

4- كمك به تماس ‌گیرنده در مواقع اضطراری.

لازم به ذكر است كه خط مشاوره تلفنی ابتدا جهت موارد و مواقع بحرانی راه اندازی شده است كه امكان مشاوره حضوری وجود ندارد و در درجه دوم اهمیت برای كمك به :

1 - جوانان:

جوانان به دلیل ویژگی‌های رشدی خود مانند دوسوگرایی ( داشتن همزمان احساسات متضاد یا مختلط در مورد یك شخص ، شیء یا موقعیت ) ، هویت‌جویی، خودكفایی، استقلال‌خواهی و توجه به ظاهر، درخواست از دیگران را نوعی تهدید به عزت نفس خود تلقی می‌كنند. مشاوره تلفنی این امكان را فراهم می‌كند تا فرد به راحتی كمك دریافت كند. بدین طریق فرد می‌تواند ناشناخته بماند و كنترل بیشتری بر بازگویی مشكل دارد.

 

2- افراد منزوی و گوشه‌گیر:

مشاوره تلفنی، شیوه مناسبی برای كمك به افرادی است كه به دلیل آشفتگی شدید قادر به رفتن به مراكز مشاوره نیستند. تماس تلفنی با یك مشاور،  شاید تنها گامی باشد كه این افراد می توانند برای دریافت كمك بردارند. با توجه به قابل دسترس بودن تلفن در جامعه، مشاوره تلفنی می تواند جستجوی كمك را برای افراد منزوی آسان سازد.

 3- افراد مستأصل و درمانده:

افرادی وجود دارند كه به دلیل تجربه ی یك ضربه روانی ناگهانی كه تعادل روانی آنان را به‌هم ریخته است، احساس گم‌ گشتگی ( ناتوانی در درست اندیشیدن ) می‌كنند. برای چنین افرادی مشاوره تلفنی می‌تواند یك خط زندگی باشد.

4- افرادی كه به دلیل داشتن نگرش خاص ، قادر به مراجعه مستقیم نیستند:

برخی افراد به دلیل احساس غرور و شرم، از مراجعه به یك مؤسسه می‌ترسند. بنابراین مشاوره تلفنی شاید تنها راهی باشد كه این افراد می‌توانند از آن طریق، كمك دریافت كنند.

مشاوره تلفنی شیوه‌ای است كه فرد بدون تجربه ی روش‌هایی مانند تعیین وقت قبلی، قرار گرفتن در لیست انتظار، فاش كردن اطلاعات شخصی، كه در صورت مراجعه به یك مركز الزاماً تجربه می‌كند، كمك لازم را دریافت می‌كند.

البته با تمام مزایای مشاوره تلفنی نمی‌توان آن را جانشین درمان و مشاوره رو در رو كرد.

برخی مشكلات مشاوره تلفنی عبارت اند از :

ـ گذرا بودن ارتباط و فقدان تداوم

- امكان دریافت پس‌خوراند ( عكس العمل سریع ) وجود ندارد.

ـ امكان پیگیری برای مشاور وجود ندارد.

     ـ فقدان نشانه‌های دیداری و غیر كلامی.

در صورتی كه امكان مشاوره حضوری برای شما وجود دارد حتما از مشاوره حضوری استفاده نماید.

 

دانشجویان گرامی در صورت لزوم می توانند همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت 15 الی 24 با شماره تلفن 3397111 (شنبه ، سه شنبه و پنجشنبه ویژه خانمها) و (یكشنبه، دوشنبه و چهارشنبه ویژه آقایان) تماس حاصل نموده و مسایل و مشكلات خود را در میان بگذارند.

 

 

 

 

تهیه کننده:

 

رقیه گرزین(فوق لیسانس رفتارشناسی)

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :