تبلیغات
وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - حافظه قوی

وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

شنبه 26 شهریور 1390

حافظه قوی

نویسنده: مسئول دفتر مشاوره   


نكات كلیدی دیگر برای برخورداری از یك حافظه قوی

1- حافظه خود را سازماندهی كنید. برای جلوگیری از اختلاط اطلاعات با یكدیگر و برخورداری از یك حافظه منسجم، اطلاعات را در دسته بندیهای معنا داری قرار دهید.

2- درك كردن اطلاعات در به  یادسپاری تاثیر گذار است. مطالب را سطحی و طوطی وار به حافظه نسپارید. ابتدا آنها را خوب درك كنید.



3- حافظه خود را تحریك كنید. سعی كنید هر از گاهی یك مهارت جدید را به مهارتهای پیشین خود اضافه كنید. اگر كارمند هستید یاد بگیرید شطرنج بازی كنید، اگر ورزش كار هستید كار با رایانه را بیاموزید، اگر برنامه نویس میباشید نقاشی كردن را یاد بگیرید. با این كار مدارات نورونی مغز خود را تحریك به رشد خواهید كرد.

4- تمركز حواس را فرا گیرید. سعی نكنید تمام جزئیات را در همان وهله نخست درك كنید، تنها همه حواس خود را به اطلاعاتی كه میخواهید به خاطر بسپارید متمركز كنید. اجازه ندهید افكار نامربوط و مزاحم ذهن شما را مشغول سازند.

5- آرامش خود را حفظ كنید. بدون آرامش خاطر، شما قادر به تمركز كردن نخواهید بود. ثابت گردیده كورتیزول، هورمون استرس، در یادسپاری اطلاعات جدید و یادآوری اطلاعات پیشین ممانعت بعمل می آورد. كورتیزول با كاهش خونرسانی به هیپوكامپوس عملكرد آن را مختل كرده و به آن صدمه میزند. بنابراین استرس و تنش تاثیرات سوئی بر حافظه بجای میگذارد.

6- حافظه خود را با مصرف مواد غذایی خاص بهبود بخشید. (به مقاله غذای مغز رجوع كنید)

7- خواب كافی لازمه داشتن یك حافظه پویا و كارآمد است. بنابراین به اندازه كافی بخوابید و الگوی خواب خود را نظم دهید.

8- مصرف سیگار اكسیژن رسانی به مغز را كاهش داده و بروی حافظه شما تاثیر مستقیم می گذارد بنابراین از كشیدن سیگار خودداری كنید.

9- مصرف مقادیر اندك الكل نیز در اندوزش اطلاعات تداخل ایجاد میكند، بویژه روی حافظه كوتاه مدت. بنابراین از مصرف مشروبات الكلی پرهیز كنید.

10- مصرف مواد غذایی حاوی كافئین تمركز و حافظه كوتاه مدت شما را تقویت میكند.

11- هنگام به یادسپاری از تصاویر واضح، رنگین و آمیخته با احساسات استفاده كنید، چرا كه یادآوری آنها سهل تر است.

12- از تمام حواس خود در روند رمزگردانی اطلاعات استفاده كنید. یاد یارهای مغز شما شامل: اصوات، رایحه ها، حركات، احساسات، ساختارها، تصاویر، نمادها، رنگها، مكانها، زبان، هیجانات، طعم ها و حس لامسه میباشند. مثلا برای یادسپاری "سیب" شكل ظاهری، طعم، بو، رنگ و حس لامسه مربوط به آن را تواما به خاطر بسپارید و با صدای بلند واژه سیب را ادا كنید.

13- از حس شوخ طبعی در به خاطر سپردن اطلاعات بهره جویید. هنگامی كه مواد اطلاعاتی با عنصر شوخ طبعی در می آمیزد یادآوری آن آسانتر میگردد. اطلاعات را با موضوعات بامزه، خنده دار و عجیب وغریب همراه سازید.

14- انگیزه و تمایل به یادگیری در روند یادسپاری حائز اهمیت است. وقتی شما علاقه و انگیزه به یادگیری مطلبی نداشته باشید بالطبع یادسپاری آن مطلب ناكارآمد خواهد بود.

15- مغز خود را ورزش دهید. یك یا چند حس خود را بطور بدیع و خلاقانه ای درگیر كنید. مثلا اگر عادت دارید با دست راست خود مسواك بزنید، چند روز با دست چپ خود مسواك بزنید-و یا غذا را در كنار خانواده خود در كمال آرامش و سكوت صرف كنید-و یا با چشمان بسته دوش بگیرید.- كارهای غیر منتظره و غیر معمول انجام دهید- مسیر بازگشت به منزل خود را تغییر دهید- و یا مركز خرید خود را تغییر دهید.

16- به خاطر داشته باشید تكرار و مرور ذهنی اصول اولیه یادگیری و به یادسپاری میباشند.

17- از نمودارها، اشكال و نمادها بیشتر استفاده كنید. نمادها قادرند اطلاعات پیچیده را  بطور سریع و موثر رمزگردانی كنند.

18- از حافظه عضله (حركتی) خود كمال استفاده را برید. حافظه حركتی بسیار نیرومند و موثر است. یادگیری اطلاعات بصورت عملی بندرت فراموش میگردند. به همین خاطر است كه شما هیچگاه دوچرخه سواری را از یاد نخواهید برد، حتی اگر 20 سال هم سوار دوچرخه نشوید.

19- مراقب باشید یادگیری سطحی شما را گمراه نكند. بازشناسی(RECOGNITION) یك یادگیری سطحی است. در بازشناسی شما تنها در صورتی اطلاعات را به خاطر می آورید كه، یا با آنها مستقیما مواجه شوید و یا سرنخ هایی مرتبط با آنها به شما ارائه گردد. اما در یادآوری (RECALL) بدون كمك سر نخها شما قادرخواهید بود، اطلاعات را بازیابی كنید. بنابراین یادآوری عمیق تر از بازشناسی است. نمونه عینی بازشناسی آزمونهای چند گزینه ای (تستی) و نمونه عینی یادآوری آزمونهای تشریحی میباشند. هنگامی كه شما مطلبی را مطالعه میكنید به تصور اینكه كاملا مطلب را فراگرفته اید (به خاطر اثر حافظه بازشناسی) از مرور مجدد آن خودداری میكنید. اما تنها زمانی میتوانید از یادگیری خود یقین حاصل كنید كه كتاب وی ا جزوه خود را كاملا ببندید و هر چه كه آموخته اید را بروی كاغذ آورید.

20- با شكم پر مطالعه نكرده و یا سر امتحان حاضر نشوید. هنگامی كه معده شما پر است خون فراوانی به سمت معده و روده سرازیر میگردد تا عمل هضم انجام گیرد. از اینرو  خون كمتری به مغز رسیده و كارایی ذهن شما كاهش می یابد.

21- هورمونی موسوم به گرلین(GHRELIN)  كه توسط معده ترشح میگردد، بروی هیپوكامپوس اثر نیرومندی بجای میگذارد. سطح این هورمون زمانی كه معده شما خالی است افزایش یافته و اشتها را تحریك میكند. این هورمون با تاثیر بروی هیپوكامپوس حافظه را تقویت میكند. بنابراین یادگیری با شكم خالی بهتر انجام میگیرد.

22- ثابت گردیده هورمون لپتین (LEPTIN) كه توسط سلولهای چربی ترشح میگردد، كنترل دریافت غذا، وزن و مهار اشتها را بعهده داشته و سبب افزایش ارتباطات بین سلولی در هیپوكامپوس میگردد. به همین خاطر ممكن است چاقی روند یادگیری وحافظه را كند و دشوار سازد.

23- مثبت اندیشی و اعتماد بنفس نیز در یادگیری و حافظه تاثیر گذار است. چنانچه شما یادسپاری مطلبی را غیر ممكن بدانید، بالطبع نخواهید توانست مواد اطلاعاتی را بدرستی به خاطر بسپارید.


نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :