تبلیغات
وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - چگونه با حوادث سخت کنار بیاییم

وبلاگ مسئول مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

دوشنبه 7 شهریور 1390

چگونه با حوادث سخت کنار بیاییم

نویسنده: مسئول دفتر مشاوره   طبقه بندی: روانشناسی، 


آیا تاکنون اندیشیده اید که افراد چگونه با رویدادها و حوادث سختی كه زندگیشان را تغییر می دهد روبرو می شوند.

حوادثی چون ورود به دانشگاه و تغییر محل زندگی، تغییر مقطع تحصیلی و هرچیزی که سازگاری قبلی فرد را بهم بزند معمولا ناراحت کننده است و افراد برای سازگار شدن مجدد و بازگشت به حالت عادی نیازمند زمان هستند.

آیا تاكنون از خود پرسیده اید كه چرا بعضی از افراد با وجود مشكلات و مسائل زیاد، به خوبی می توانند آنها را مدیریت كنند و پیامدهای منفی را به حداقل برسانند و عده دیگر نمی توانند؟

 

پاسخ    تاب آوری    است



تاب آوری روشی برای سازگاری و غلبه بر رویدادهای استراس زا و بازگشت فرد به كاركرد طبیعی بعد از تجربه ای سخت و ناراحت كننده و رویدادی استرس زا است.

افراد تاب آور در مقابله با تجارب سخت و استرس زا به جای اینکه آسیب ببینند مقاوم تر شده اند و توانایی آنها در كنترل موقعیت ها و رویارویی با پیشامدها بیشتر شده است. شاید بتوان گفت كه افراد سر سخت و تاب آور برای برخورد با مشكلات از شیوه فعال حل مسئله بهره می گیرند بنابراین سطح نگرانی و احساس خطر در افراد سر سخت در پیشامدهای ناگوار بسیار پایین است. این افراد در برابر استرس ها و پیشامدهای ناگوار امیدوارند، قادر به مقابله با تجارب آشفته ساز هستند و نقش خود را به عنوان فرد ارزنده و با اهمیت باور دارند.

آنان تعهد بیشتری به خود و كار خود دارند، احساس می كنند كه كنترل بیشتری بر وقایع زندگی دارند از این رو سلامت روان خود را حفظ می كنند. خوشبختانه تاب آوری حاصل یادگیری است و همه می توانند این ویژگی را در خود رشد و پرورش دهند.

           

عوامل موثر در  تاب آوری   

- تحقیقات نشان می هد كه نخستین و مهم ترین عامل تاب آوری، داشتن ارتباطات گرم و حمایت كننده در درون و بیرون خانواده است.

- افراد تاب آور توان برنامه ریزی برای دستیابی به اهدافشان را دارند.

-نسبت به خود دیدگاهی مثبت و به توانائیهای فردی خود اطمینان و اعتماد دارند.

- از طیف وسیعی از مهارت ها و راهبردها شامل مهارت های گفتگو،جراتمندی، آمادگی برای گوش دادن به دیگران و احترام گذاشتن به احساسات و عقاید دیگران برخوردارند.

- نظم و ترتیب دارند، یعنی حس سازمان یافتگی، نظم و آیین مندی خاصی دارند كه ساختار، ثبات و امنیت در زندگی فرد به وجود می آورد.

- احساس توانمندی در رویارویی با مشكلات احساس توانمندی می كند و با مشكلات به شیوه مسئله مدارانه روبرو می شوند. به وابستگی پیامد به عمل و امكان آینده بهتر اعتقاد راسخ دارند.

- قادر به دیدن جنبه روشن و مثبت موقعیت و جدی نگرفتن بیش از حد مسائل هستند كه به حفظ دیدگاه متعادل تر كمك می كند.

 

ده روش برای ایجاد تاب آوری ، شادابی و    سر زندگی

          1- رابطه برقرار كنید: برقراری رابطه خوب و سالم با فراد خانواده، دوستان یا دیگران اهمیت زیادی دارد.

درخواست كمك و حمایت از كسانی كه به شما توجه دارند و به حرف شما گوش می كنند به تقویت شادابی در شما می انجامد. برخی از طریق فعالیت در گروههای اجتماعی، سازمانهای مذهبی یا عضویت در دیگر گروههای محلی حمایت اجتماعی را برای خود فراهم می كنند و با این گونه فعالیت ها این چنینی به افراد دیگر نیز كمك می كنند.

           2- بحران ها را مشكلات حل شدنی تلقی كنید: 

در حقیقت بسیاری از رویدادها یا حوادث استرس زایی كه رخ می دهند اجتناب ناپذیراست، اما نی توان تعبیر از این حوادث و واكنش در مقابل آنها را تغییر داد. سعی كنید به آینده و شرایط بهتر بیندیشید.

 

3- با پذیرش شرایط موجود برای تغییر برخی موقعیت ها بكوشید:

ممكن است در نتیجه شرایط نامناسب زندگی اهداف مشخص هرگز دست یافتنی نباشد. پذیرفتن برخی شرایط را نمی توان تغییر داد به شما كمك می كند بر موقعیت هایی تمركز كنید كه می توانید آنها را تغییر دهید.

     4- برای دستیابی به هدفهای خود از هیچ تلاشی مضایقه نكنید:

برخی از اهداف واقع بینانه خود را توسعه بدهید. هر روز كاری انجام دهید. حتی اگر كار كوچكی به نظر بیاید. این كار شما را قادر می سازد كه به سمت اهداف تان حركت كنید. به جای تمركز روی كارهایی كه دست نیافتنی به نظر می رسند توان خود را برای حركت به سوی اهداف دست یافتنی به كار گیرید.

      5- اقدامات قاطعانه انجام دهید:

در شرایط بد و نامناسب هر كاری كه می توانید انجام دهید. به جای اینكه بطور كامل از مشكلات و استرس ها فاصله بگیرند و امیدوار باشید كه خود به خود رفع شوند، قاطعانه اقدام كنید.

      6- به دنبال فرصت هایی برای خود شناسی باشید:

اغلب افراد وقتی با مشكلات روبرو می شوند به خود شناسی می رسند. رویارویی با مصائب و مشكلات گاهی به مقاومت بیشتر، احساس عزت نفس بالاتر، ایمان مذهبی رشد یافته تر و قدردانی بیشتر میرسد.

7- دیدگاه مثبت نسبت به خود را پرورش دهید:

 اعتماد به كل را گسترش دهید تا مشكلات تان را حل كنید و به استعدادهایی كه به تاب آوری تان كمك می كند، اعتماد كنید.

     8- دور نمایی از امور را در ذهن داشته باشید:

حتی وقتی با اتفاقات بسیار دردناك روبرو می شوید، سعی كنید شرایط استرس زا را در بعد وسیع تری بنگرید و دور نمایی از آن در ذهنتان داشته باشید. از جار و جنجال بیش از اندازه درباره موضوع اجتناب كنید.

    9- نگرشی امیدوارانه داشته باشید:

فرد خوش بین انتظار دارد اتفاق های خوشایندی برایش روی دهد. سعی كنید خواسته و آرزوی خود را در ذهنتان تجسم كنید، به جای اینكه برای دست یافتن به آن احساس و اضطرب و نگرانی كنید، آن را در ذهن خود مجسم كنید.

10-مراقب خودتان باشید:

به نیازها و احساساتتان توجه كنید و به فعالیت هایی كه از آن لذت می برید و برایتان خوشایند است بپردازید. به طور مرتب در فعالیت هایی مختلف شركت كنید مراقبت از خود به شما كمك كی كند كه بدن و ذهنتان را در مواجهه با شرایطی كه نیاز به تاب آوری دارد آماده نگه دارید.

راه های دیگری نیز برای تقویت تاب آوری وجود دارد، برخی افراد افكار درونی و احساسات ناشی از آسیب روانی و وقایع استرس زای زندگی را یادداشت می كنند. تمرین های روحی, معنوی نیز به برقراری ارتباط و ایجاد امیدواری كمك می كند.

 

تهیه کننده:

رقیه گرزین( فوق لیسانس رفتارشناسی)

مهین صالحیان( مدیر امور دانشجویی)


نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :